Poznaj podstawowe różnice pomiędzy tradycyjnym hostingiem i hostingiem w chmurze. Co jest przyszłością dla firm?
Działanie strony internetowej firmy zależne jest od wydajności serwera, a więc wykupionych usług hostingowych. Można tu zdecydować się na serwer współdzielony, który ma sens jedynie wtedy, gdy strona stanowi prezentację oferty firmy i nie oferuje żadnych dodatkowych funkcjonalności. Można także wybrać serwer dedykowany, który jest miejscem na serwerze przeznaczonym tylko dla jednej firmy. Oczywiście należy ustalić tu ilość potrzebnych danych, co często bywa trudne, gdyż dotyczy zarówno samej funkcjonalności strony, jak i ruchu na niej czy przeprowadzanych modyfikacji. Prowadząc firmę w stolicy województwa dolnośląskiego można zdecydować się na obsługę informatyczną we Wrocławiu, dzięki której wszelkie modyfikacje i administrowanie stroną będą przeprowadzane w sposób profesjonalny i uzyska się również fachową poradę dotyczącą wyboru hostingu. Dziś spróbujemy przyjrzeć się różnicom pomiędzy tradycyjnym hostingiem i cloud hostingiem. Który z nich jest przyszłością dla firm?
Replikacja danych w przypadku cloud hostingu eliminuje ryzyko awarii serwera
Podstawową różnicą między tradycyjnym hostingiem a hostingiem w chmurze jest fakt wykorzystywania jednego serwera w pierwszym przypadku i sieci serwerów w drugim. Ma to wielkie znaczenie w przypadku występowania awarii. Właściwie cloud hosting nie zna słowa awaria, gdyż w momencie awarii jednego urządzenia dzięki replikacji danych działanie strony przejmuje inna wirtualna maszyna. Im większy dostawca usług hostingu w chmurze tym więcej posiada centrali hostingowych. Mogą być one zlokalizowane na jednym kontynencie, albo nawet w jednym rejonie, ale równie dobrze mogą być rozlokowane na całym świecie. Zatem usługi hostingowe w nowoczesnym rozwiązaniu chmury mogą być stale dostępne, zatem nie marnuje się środków na nieefektywne usługi, gdzie częstotliwość awarii powoduje, że strona jest niedostępna w momencie, kiedy występuje największe zainteresowanie, np. w przypadku prowadzonej kampanii remarketingowej. Z pewnością zatem cloud hosting będzie odpowiednim rozwiązaniem dla firm o zasięgu międzynarodowym, które stawiają na ciągły rozwój, ale również tych ogólnopolskich, które w planach mają ekspansję na inne rynki. Sklepy internetowe zdecydowanie powinny zastanowić się nad zamianą hostingu dedykowanego na ten wirtualny.
Lepsza skalowalność, czyli większe zasoby w przypadku hostingu w chmurze
Na działanie firmowej strony internetowej, jak i każdej innej wpływ ma jej budowa, czyli zastosowane rozgałęzienia, moduły, grafika, ale również ilość jednoczesnych wejść na stronę, czyli jej obciążenie. Szybkość ładowania się poszczególnych podstron, jak i strony głównej ma wpływ na ilość porzuconych koszyków, w przypadku sklepów internetowych, a także opuszczenia stron będących prezentacją ofertową. Dlatego należy korzystać z rozwiązań zapewniających lepszą skalowalność. Dzięki hostingowi w chmurze takie zasoby jak: CPU, SAS czy SSD mogą być dostosowane do potrzeb, dzięki możliwości przenoszenia danych z jednego serwera na drugi o większych zasobach. Dzięki temu swobodnie można rozbudowywać stronę, dodawać nowe funkcjonalności i moduły, a jednocześnie nie wpływa to na szybkość jej działania. Oczywiście wszystkie te czynności muszą być wykonane w oparciu o narzędzia dostępne dla danej chmury. Dlatego przedsiębiorcy ze stolicy województwa dolnośląskiego powinni w tym zakresie skorzystać z obsługi informatycznej firm we Wrocławiu.
Bezpieczeństwo strony, czyli automatyczny certyfikat SSL w chmurze
Niewątpliwie przy wyborze serwera, na którym ma znaleźć się strona internetowa istotne znaczenie mają także kwestie bezpieczeństwa. Ochrona przed kradzieżą danych i atakami hakerskimi ma bardzo duże znaczenie. Dlatego strona powinna działać w oparciu o nowoczesny protokół HTTP/2, który umożliwia jej przyspieszenie, a także ochronę. Potrzebne jest tu uruchomienie certyfikatu SSL. W hostingu w chmurze taki certyfikat może być uruchamiany automatycznie, co sprawia, że klienci mają większe zaufanie do usług firmy.
Opłata za wykorzystane dane, a nie całość udostępnionego miejsca na serwerze
W tradycyjnym hostingu należy oszacować ile potrzebnych będzie danych do obsługi serwisu. Pakiety można zwiększać, jednak płaci się za nie z góry. W przypadku nie wykorzystania danych traci się zatem część zainwestowanych środków. W przypadku hostingu w chmurze opłata jest uiszczana za wykorzystane zasoby, zatem już na tym etapie się oszczędza. Chmura obliczeniowa działa bowiem na takiej zasadzie, że koszty obliczane są na podstawie mocy i zasobów i przemnożone przez liczbę godzin działania serwera w chmurze.
Z powyższych analiz wyraźnie wynika, że korzystanie z hostingu w chmurze to przyszłość dla wielu branż, a zwłaszcza tych, które swoje usługi oferują w sieci. Firmy, które reklamują w sieci usługi stacjonarne z pewnością pozostaną przy rozwiązaniach tradycyjnych.